لوگو سورنا
/ Blog / تفاوت میان روتر و مودم : کدام یک برای شما مناسب تر است؟

تفاوت میان روتر و مودم : کدام یک برای شما مناسب تر است؟

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که تفاوت میان روتر ها و مودم ها اساسا چیست؟ و اگر بخواهیم شبکه ایی ایجاد کنیم، کدام یک بر اساس نیاز شبکه برای ما مناسب تر خواهد بود؟
تفاوت میان روتر و مودم : کدام یک برای شما مناسب تر است؟

مودم ها و روتر ها دو تا از رایج‌ترین دستگاه‌های سخت افزاری هستند که در تنظیم شبکه خانگی و ایجاد آنها یافت می‌شوند. از طرفی با اینکه این دستگاه ها از لحاظ کاربردی بسیار شبیه به هم عمل می کنند، تفاوت های عمده ای نیز با هم دارند. به عنوان مثال به طور کلی مودم به یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) متصل می‌شود، در حالی که روتر یک شبکه محلی (LAN) ایجاد می‌کند. در حالی که هر دو دستگاه برای ایجاد و کارکرد شبکه خانگی ضروری هستند. با این حال، درک تفاوت بین مودم و روتر می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، زیرا هر دو دستگاه دارای عملکردهای مشابهی هستند. در این مقاله به بررسی تفاوت میان روتر و مودم می پردازیم. در ابتدا بررسی می کنیم که هر کدام چه وظیفه ای را بر عهده دارند. سپس تفاوت ها و اهداف انفرادی هر کدام بررسی می شوند.

مودم چیست؟

اگر بخواهیم به طور کلی تعریفی از مودم داشته باشیم، باید گفت مودم دستگاهی است که ارتباط میان ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (ISP) را با خانه یا شبکه های داخلی (LAN) شما را از طریق یک اتصال فیزیکی متصل می‌کند. مودم داده‌ها را از ISP شما به فرمتی ترجمه می‌کند که دستگاه‌های شبکه خانگی شما می‌توانند از آن استفاده کنند. ار این طریق شما می توانید با استفاده از تلفن های همراه، کامپیوتر و یا تبلت خود به اینترنت از طریق مودم ها وصل شوید. از این رو مودم ها یک دستگاه اتصال، میان دستگاه خانگی شما با ارائه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) می باشند.

تعریف مودم از تفاوت میان روتر و مودم

3 نوع رایج اتصال مودم

Dial-up (دایال آپ) : در این مدل اتصال، مودم از خط تلفن ثابت برای اتصال به یک ISP یا ارائه دهنده خدمات اینترنت استفاده می‌کند. این اتصال از قدیمی‌ترین نوع اتصالات مودم است.

DSL : در این مدل اتصال، مودم با استفاده از خط اشتراک دیجیتالی که از خط تلفن تامین می شود برای اتصال به یک ISP استفاده می‌کند، اما در این اتصال سرعت‌ بسیار بالاتر از اتصال دایال آپ می باشد.

اتصال با کابل : در این اتصال مودم از خط کابل تلویزیون برای اتصال به یک ISP استفاده می‌کند. این اتصال رایج‌ترین نوع اتصال مودم در قاره آمریکای شمالی است.

بیشتر ISP‌ ها ارائه سرویس خود را با فروش مودم به شما انجام می‌دهند. بسیاری از مودم‌ها امروزه دستگاه‌های “همه‌کاره” هستند که شامل یک روتر نیز می‌شوند. هرچند شما می‌توانید یک مودم و روتر را به صورت جداگانه نیز خریداری کنید.

روتر چیست؟

روتر ها در اصل دستگاه های سخت افزاریی هستند که کار اصلی آنها ایجاد شبکه محلی بین دستگاه های مختلف است. این سخت افزارها با اتصال به مودم ها یک ارتباطی میان دستگاه های شما مانند تلفن همراه، کامپیوتر ها و تبلت ها بر قرار می کند و یک شبکه داخلی از ارتباط آنها ایجاد می نماید. با ایجاد یک اتصال بین دستگاه ها، روتر ها اجازه ارتباط میان آنها و همچنین ارتباط آنها با اینترنت را می دهند.

مهم ترین مزایای روتر

محافظت فایروال : روتر ها می‌توانند با عمل کردن به عنوان یک فایروال، مقداری از محافظت در برابر تهدیدات خارجی را فراهم کند. این کار با مدیریت بسته های داده انجام پذیر است.

امنیت شبکه : روتر ها همچنین می‌توانند با پنهان کردن آدرس‌های IP دستگاه‌های شما که به اینترنت عمومی متصل هستند، به امنیت شبکه خانگی شما کمک کنند.

اتصال به VPN : روتر ها همچنین می‌توانند برای اتصال به شبکه های خصوصی مجازی یا به اصطلاح (VPN) استفاده شوند، که امنیت و حریم خصوصی بیشتری را برای شبکه خانگی شما فراهم می‌کند.

همچنین مدل هایی از روتر وجود دارند که ذاتا با مودم ها در یک دستگاه ادغام نشده اند. این سری از روتر ها شامل 2 مدل می باشند.

روتر های بی‌سیم : یک روتر بی‌سیم، از طریق کابل اترنت به مودم متصل می‌شود. این کابل داده‌ها را با تبدیل کد دودویی به امواج رادیویی قابل انتقال می سازد. سپس سیگنال‌ها به صورت بی‌سیم با استفاده از آنتن‌ها پخش می‌شوند. روتر های بی‌سیم LAN ایجاد نمی‌کنند؛ بلکه WLAN‌ هایی را ایجاد می‌کنند. این شبکه های WLAN می توانند چندین دستگاه بی‌سیم را به هم متصل می‌کنند. یکی از پراستفاده ترین روترهای بی سیم محصولات سیسکو وایرلس می باشد که در دهه ی اخیر مورد استقبال زیادی قرار گرفت.

روترهای سیمی: یک روتر سیمی برخلاف روتر های بی سیم با استفاده از اتصال اترنت به مودم متصل می‌شود. سپس از کابل‌های دیگر برای اتصال دستگاه‌های شبکه به یکدیگر و متصل کردن آنها به اینترنت استفاده می‌کند.

هر نوع روتر مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد. برای مثال، روترهای بی‌سیم به طور کلی راحت‌تر نصب و استفاده می‌شوند، اما روترهای سیمی می‌توانند اتصال امن‌تری را فراهم کنند.

تعریف روتر از تفاوت میان روتر و مودم

نیاز به مودم و روتر در شبکه

مودم ها و روتر ها هر دو از اجزای ضروریی هستند که قالبا در تمام شبکه‌های خانگی و شبکه های داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. به ویژه برای کسانی که دفتر کار خانگی دارند و از راه دور کار می‌کنند. به نحوی که مودم ها مسئول ارسال و یا دریافت سیگنال‌ها از ISP هستند، در حالی که روتر ها سیگنال های دریافتی از ISP ها را به دستگاه‌های موجود در شبکه پخش می‌کند. پس می توان گفت بدون شک نیاز به روتر و مودم، در شبکه های کوچک داخلی گرفته تا شبکه هایی با مقیاس بزرگ غیر قابل انکار است. وجود مودم و روتر برای تضمین اتصالات پایدار و قابل اعتماد ضروری هستند. بدون مودم، روتر قادر به اتصال به اینترنت نخواهد بود و بدون روتر، دستگاه‌های موجود در شبکه قادر به ارتباط باهم نخواهند بود.

دستگاه‌هایی که ترکیبی از مودم و روتر را در خود جای داده اند روز به روز در حال پررنگ‌تر شدن هستند، زیرا این دستگاه‌ها ترکیبی از هر دو نقش، مودم و روتر را ایفا می‌کنند؛ پی این دستگاه ها یک راه‌حل مناسب تری می باشند، زیرا فضای کمتری نسبت به دو واحد جداگانه اشغال می‌کند. علاوه بر این، یک نصب و راه اندازی آسان‌تری دارند.

کدام پیکربندی روتر و مودم برای شبکه مناسب است؟

تنظیمات مناسب مودم و روتر برای شبکه شما به چندین عامل بستگی دارد، از جمله اندازه و طرح محل ایجاد شبکه شما، تعداد دستگاه‌های درون شبکه، و بودجه شما. به عنوان مثال، یک دستگاه ترکیبی که شامل جفت مودم-روتر می باشد ممکن است تمام چیزی باشد که برای شبکه خانگی خود با تعداد دستگاه های محدود برای اتصال نیاز دارید. اگر خانه بزرگتری دارید یا دستگاه‌های زیادی دارید، ممکن است نیاز به سرمایه‌گذاری در یک تقویت‌کننده Wi-Fi داشته باشید.

یک تقویت‌کننده Wi-Fi سیگنال اصلی از روتر شما را دوباره پخش می‌کند، این امر به شما این امکان را می‌دهد تا به یک سیگنال بدون وقفه دسترسی پیدا کنید. سیستم روتر Wi-Fi از چندین نقطه دسترسی یا گره تشکیل شده است که با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. هر گره سیگنال خود را پخش می‌کند اما از طریق نرم‌افزار به دیگران متصل است. شما به سیگنال از یک گره خاص بسته به مکان آن دسترسی پیدا می‌کنید.

همچنین این موضوع مهم است که نوع اتصالات اینترنتی و سرعت سرویس اینترنتی‌تان را در نظر بگیرید. اگر اتصال پرسرعت فیبر نوری دارید، ممکن است به یک دستگاه ترکیبی مودم-روتر جدید نیاز داشته باشید که بتواند آن نوع اتصال را پشتیبانی کند. از طرف دیگر، اگر تنها یک اتصال کند DSL دارید و نیازی به اتصال بی‌سیم ندارید، یک مودم مستقل ممکن است تمام چیزی باشد که به آن نیاز دارید. در ادامه خلاصه‌ای از هر نوع مودم و راوتر آورده شده است تا بتوانید برای ایجاد شبکه خود تصمیم بگیرید.

مودم انفرادی

در این مدل، از یک طرف، تنظیم و استفاده از یک مودم مستقل ساده است. معمولاً، فقط به یک کابل اترنت نیاز دارید تا به مودم متصل شوید و اینترنت داشته باشید، صرف‌نظر از اینکه آیا از نوع دایال آپ، DSL یا کابلی است. از طرف دیگر، این پیکربندی ساده دارای محدودیت هایی است، از جمله وقتی شما نخواهید با یک کابل اترنت سر و کار داشته باشید، و یا اینکه تنها می‌توانید یک دستگاه را به تنها پورت اترنت مودم متصل کنید. بدتر از آن، مودم هیچ ویژگی امنیتی و حریم خصوصی داخلی ندارد، و ممکن است نیاز باشد آن را تعویض کنید اگر ISP شما تجهیزات خود را ارتقا دهد.

مودم انفرادی از تفاوت میان روتر و مودم

مودم و روتر مجزا

اگر شما تصمیم به استفاده از یک مودم و روتر جداگانه بگیرید، اتصال امن‌تری نسبت به استفاده فقط از یک مودم به دست خواهید آورد. شما قادر خواهید بود تا تنوعی از دستگاه‌ها را متصل کنید و اگر روتر بی‌سیم باشد، می‌توانید این کار را بدون کابل‌ها انجام دهید. روتر همچنین ویژگی‌های امنیتی بیشتری نسبت به یک مودم مجزا ارائه می دهد. با این حال، احتمالاً شما بیشتر از آنچه برای یک مودم مجزا پرداخت می‌کنید، هزینه خواهید کرد، اضافه کردن یک روتر جداگانه فضای بیشتری را اشغال می‌کند، و ممکن است تنظیم و استفاده از آن دشوارتر باشد، به خصوص اگر مودم و روتر از شرکت‌های مختلف درست شده باشند.

از این رو متخصصان شرکت سورنا به شما پیشنهاد می کنند تا برای تهیه روتر و مودم شبکه خود از برند یکسان و همچنین پیشرو در زمینه شبکه استفاده کنید. شرکت سیسکو از بزرگترین تولید کنندگان تجهیزات شبکه می باشد که دارای طیف وسیعی از انواع مودم و روتر سیسکو می باشد. برای مشاهده این محصولات بر روی لینک کلیک کنید.

مودم و روتر ترکیبی از تفاوت میان روتر و مودم

ترکیب مودم و روتر

ترکیب‌های پیشرفته مودم-روتر امروزی، بهترین‌ها برای پیکربندی دنیای شبکه هستند. از مزایای بارز آنها می توان به این اشاره کرد که آنها فضای کمتری نسبت به یک مودم و روتری که به صورت جدا از هم هستند اشغال می‌کنند. این دستگاه ها می‌توانند ارزان‌تر و به صرفه تر از سایر باشند، و به دلیل اینکه شما فقط باید یک دستگاه را راه‌اندازی کنید، برای نصب نیز راحتی بیشتری ارائه می‌دهند. علاوه بر این، می‌توانید ترکیب‌هایی را پیدا کنید که قادر به پشتیبانی از بالاترین سرعت‌های اینترنت هستند. با استفاده از این دستگاه ها شما قادر خواهید بود تا چندین دستگاه را بدون سیم به یکدیگر متصل کنید. این دستگاه های پیشرفته برای کسانی که کسب و کار دارند، کسانی که استریم می کنند، و هر کس که از فناوری به روز لذت می برند بسیار کار آمد خواهند بود.

شایان ذکر است که این دستگاه های ادغام شده از مودم و روتر مشکلاتی نیز دارند. از جمله می توان فشار اتصالاتی شبکه اشاره کرد، زیرا در شبکه ها و خانه هایی که دستگاه های زیاد به صورت همزمان متصل می شوند، مشکل اتصال به وجود خواهد آمد. یک ملاحظه مهم دیگر بحث امنیت است. زیرا با توجه به تعداد زیاد دستگاه‌ها و افرادی که به اینترنت متصل می‌شوند، امنیت شبکه شما از همیشه چالش بر انگیز تر و مهم تر می شود.

لازم به ذکر است اگر برای خرید و یا پیکربندی مودم و روتر شبکه خود مشکل و یا سوالی دارید، می توانید با کارشناسان شرکت سورنا در تماس باشید تا در کمترین زمان ممکن شما را راهنمایی کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد تا با توضیح کامل شرح وظایف روتر ها و مودم ها در شبکه، تفاوت میان مودم و روتر را بررسی کنیم. در مجموع مودم ها وظیفه ارتباط بین کاربر و ارائه دهندگان خدمات اینترنت یا به اصطلاح (ISP) را بر عهده دارند. از ظرفی روتر ها وظیفه اتصال ارتباط میان دستگاه های متصل به اینترنت را تامین می کنند. صرف‌نظر از اینکه کدام مودم، روتر یا دستگاه ترکیبی را انتخاب می‌کنید، لازم است تفاوت بین دستگاه‌ها و نحوه کار آن‌ها با هم را درک کنید. با این دانش، می‌توانید تصمیم آگاهانه‌ای در مورد اینکه کدام نوع مودم یا راوتر برای خانه شما مناسب است بگیرید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0 Item | $ 0.00
View Cart
error: Content is protected !!
error: Content is protected !!