لوگو سورنا

اسکنر شبکه و برنامه وب

اسکن پورت به شما امکان می دهد پورت های باز را در شبکه ای شناسایی کنید که می توانند داده ها را دریافت یا ارسال کنند. شما می توانید از آن ها برای ارسال بسته ها به پورت های مشخص یک دستگاه استفاده کنید.
اسکنر شبکه و برنامه وب

اسکنر شبکه چیست؟

اسکنر شبکه و برنامه وب

 

 

اسکنر شبکه یک ابزار نرم افزاری است که کل شبکه و گره های آن را برای موارد زیر اسکن می کند:

  • دستگاه های متصل را شناسایی می کند
  • حفره های احتمالی را پیدا می کند
  • قدرت شبکه را اسکن و ارزیابی می کند. این یکی از اجزای ضروری اسکن شبکه است که به مدیر اجازه می دهد اطلاعاتی در مورد شبکه و نقاط پایانی جمع آوری کند. اسکن منظم شبکه به سیستم برای نگهداری، مدیریت، نظارت، ارزیابی امنیتی و … کمک می کند. اسکن شبکه، وضعیت و همچنین تعامل همه میزبان های فعال متصل به شبکه را شناسایی و بررسی می کند. سپس آنها را به آدرس IP آنها می دهد.
  • یک بسته به طیفی از آدرس‌های IP ارسال می‌شود که به‌ طور خودکار یا دستی توسط مدیر مشخص می‌شوند.
  • تمام میزبان هایی که به بسته ها پاسخ می دهند فعال در نظر گرفته می شوند، در حالی که بقیه غیرفعال هستند.
  • پاسخ‌های دریافتی توسط نرم‌افزار اسکن شده و برای نا هماهنگی ها بررسی می‌شوند.
  • اگر هر گونه ناهنجاری تشخیص داده شود، به مدیر شبکه گزارش داده می شود.
  •  Nmap یکی از ابزارهای اسکن شبکه است که از بسته های IP برای پیدا کردن از دستگاه های متصل به شبکه استفاده می کند.
  •  

اسکنر شبکه

 

پروتکل های اسکنر شبکه و برنامه وب

بسته به نیازهای مدیر شبکه می توان از پروتکل های متعددی در اسکن شبکه استفاده کرد. در زیر دو مورد از پروتکل ها گفته شده است:

Address Resolution Protocol (ARP)  : مدیر شبکه می تواند به صورت دستی زیر شبکه را با استفاده از اسکن ARP پینگ کند.

پروتکل (ICMP) : می توانیم توپولوژی شبکه را با استفاده از ICMP ترسیم کنیم.

 

اجزاء اسکنر شبکه

اسکن شبکه شامل دو جزء اسکن پورت و اسکن آسیب پذیری می باشد.

اسکنر شبکه

  1. پورت اسکن

اسکن پورت به شما امکان می دهد پورت های باز را در شبکه ای شناسایی کنید که می توانند داده ها را دریافت یا ارسال کنند. شما می توانید از آن ها برای ارسال بسته ها به پورت های مشخص یک دستگاه استفاده کنید. این فرآیند نقاط ضعف را مشخص می کند و بازخورد عملکرد را تجزیه و تحلیل می کند.

قبل از اجرای پورت اسکن، شما باید لیست دستگاه های فعال در شبکه را توسط آدرس IP آنها شناسایی کنید.

هدف اصلی اسکن پورت استفاده از داده هایی است که از دستگاه های فعال به دست می آورد تا سطوح امنیتی را تشخیص دهد.

  1. اسکن آسیب پذیری

اسکن آسیب پذیری به شما کمک می کند تا آسیب پذیری هایی را که در شبکه شما وجود دارد را شناسایی کنید. با انجام یک اسکن روی سیستم شما، تهدیداتی را که از شما پنهان شده بودند را آشکار می کند.

در اکثر سازمان ها، اسکن آسیب پذیری توسط بخش فناوری اطلاعات انجام می شود. اما اگر می‌خواهید بازخورد کامل دریافت کنید، استخدام یک متخصص امنیت شخص ثالث را باید در نظر گرفت.

اسکن آسیب‌پذیری را می‌توان توسط مهاجمان سایبری که قصد شناسایی نقاط ضعف شبکه شما را دارند، انجام داد. آنها را با شناسایی و بستن نقاط آسیب پذیری شکست دهید !!

اسکن آسیب پذیری علاوه بر شناسایی نقاط ضعف، ظرفیت امنیتی شبکه شما را در برابر حملات سایبری نیز ارزیابی می کند و از یک پایگاه داده برای تجزیه و تحلیل حملات احتمالی استفاده می کند. این پایگاه داده اسکنر آسیب‌پذیری را با ناهنجاری‌های ساخت بسته، نقص‌ها، پیکربندی‌های پیش‌فرض، مسیرهای داده‌های حساس و اشکالات کدگذاری را ارائه می‌کند که می‌تواند مهاجمان سایبری را قادر به سوء استفاده از شبکه شما کند.

 

مشتریان میتوانند برای اطلاع از نحوه سفارش گذاری و تهیه محصولات با کارشناسان بازرگانی شرکت سورنا ارتباط برقرار کنند.

 

مزایای اسکن شبکه

  • به سازمان اجازه می دهد تا از خدمات UDP و TCP موجود آگاه بماند.
  • به سازمان اجازه می دهد تا حملات سایبری را شناسایی کرده و از آن محافظت کنید.
  • به سازمان اجازه می دهد تا عملکرد شبکه را افزایش دهد.
  • به سازمان اجازه می دهد تا سیستم های فیلتری که بین گره ها استفاده می شود را شناسایی کند.
  • به سازمان اجازه می دهد تا از طریق پاسخگویی، به سیستم عامل های دستگاه های فعال دسترسی پیدا کند.

 

نحوه استفاده از ابزارهای اسکن شبکه

اگر بیش از چند دستگاه در شبکه خود دارید، یا اگر شبکه شما به اندازه کافی بزرگ است که چندین زیرشبکه را شامل شود، استفاده از ابزار اسکن شبکه ضروری است. تلاش برای مدیریت دستی یک شبکه بزرگ دشوار است و می تواند کسب و کار شما را در معرض خطرات امنیتی بزرگ قرار دهد. چندین ابزار اسکن مختلف در بازار وجود دارد که هر کدام رویکرد متفاوتی نسبت به کار دارند.

اسکن شبکه

 

وب اپلیکیشن

با پیشرفت سریع فناوری، مجرمان سایبری همچنان به وب‌سایت‌ها نفوذ می‌کنند که به دنبال شکاف‌ها و آسیب‌پذیری‌ها برای بهره‌برداری هستند. این فعالیت‌ها شامل سرقت داده‌ها، خراب کردن وب‌سایت‌ها، آپلود محتوای مخرب و خرابکاری است.

هزینه چنین تخلفاتی می تواند بسیار زیاد باشد مانند از دست دادن مشتریان، از نظر مالی و … باشد. در سال 2021، میانگین هزینه نقض داده ها به 4.24 میلیون دلار رسید که 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. بنابراین شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که اسکن‌های منظمی را روی برنامه ها یا وب ‌سایت خود انجام می‌دهند تا امنیت بالا، زمان آپدیت و انطباق با مقررات را حفظ کنند.

در اینجا تمام مواردی را که باید در مورد اسکن برنامه های وب و نحوه شروع کار بدانید را شرح می دهیم.

 

نرم افزار تحت وب یا Web Base چیست؟ 

به زبان ساده هر نرم افزاری که بر بستر اینترنت قابل استفاده باشد نرم افزار تحت وب (Web Base) نامیده می شود. نرم افزارهایی که با استفاده از مرورگرها مانند (گوگل کروم، اپرا، موزیلا، سافاری، اکسپلورر و …) در دسترس باشند را سیستم تحت وب گویند. از ویژگی های سیستم های تحت وب می توان به عدم نیاز به نصب آن در سیستم های کلاینت (کاربران) اشاره نمود. این ویژگی کار را برای تولید کننده نرم افزارهای تحت وب و هم برای استفاده کننده برنامه های تحت وب آسان کرده است.

با توجه به گسترش اینترنت و دسترسی عموم افراد سامانه های تحت وب مقبولیت بیشتری را نزد مردم دارند. این سامانه های تحت وب به دلیل اینکه همیشه و همه جا در دسترس هستند و بر روی موبایل و تبلت هم قابل استفاده اند محبوبیت دارند. همینطور با توجه به اینکه با اینترنت کار میکنند سرعت و عملکرد آنها افت نمیکند و با سرعت بالاتری کار میکند.

 

تفاوت نرم افزارهای تحت وب و نرم افزارهای تحت ویندوزی چیست؟

سیستم های ویندوزی باید بر روی هر سیستمی که میخواهند از نرم افزار استفاده کنند باید نصب شود. اما در نرم افزارهای تحت وب نیازی به نصب بر روی هر سیستم نیست و فقط بر روی وب سرور نصب می شود.

نرم افزارهای تحت شبکه یا ویندوز وابسته به سیستم عامل آن هستند. در صورتی که نرم افزارهای تحت وب وابسته به سیستم عامل نیستند و روی ویندوز، لینوکس، اندروید و… قابل استفاده هستند.

برای استفاده از نرم افزار تحت ویندوز حتما باید در محلی که نرم افزار بر روی آن سیستم عامل نصب شده حضور داشته باشید. اما در نرم افزار تحت وب هیچ محدودیتی در زمان و مکان وجود ندارد.

نرم افزارهای تحت شبکه یا تحت ویندوز برای اجرا نیاز به یک شبکه داخلی دارند اما سامانه های تحت وب برای اجرا نیازی به شبکه ندارند.

 

مزایای نرم افزار تحت وب چیست؟ 

  • در هر زمان و مکان در دسترس و قابل استفاده هستند.
  • تمام امکاناتی که در نرم افزارهای شبکه یا تحت ویندوز وجود دارند را پوشش می دهد.
  • از لحاظ سرعت و کارایی بهتر از تحت ویندوز هستند.
  • نرم افزارهای تحت وب از لحاظ UI بهتر از تحت ویندوز می باشند.
  • نیاز به نصب یا دانلود ندارند.
  • امنیت اطلاعات تضمین می شود.
  • از لحاظ تکنولوژی بسیار به روزتر هستند.
  • و…

اسکن وب اپلیکیشن چیست؟

اسکن برنامه وب شامل اجرای نظارت و اسکن خودکار برای بررسی آسیب‌پذیری‌ ها یا نقض‌های امنیتی است. همانطور که کسب و کارها رشد می کنند و وب سایت ها پیچیده تر می شوند این مسئله مهم است که شکاف های موجود در وب سایت خود را شناسایی کرده و آنها را برطرف کنید؛ هر چقدر هم که کوچک باشند. اسکنر خودکار، برنامه کاربردی وب را به ابزاری کلیدی برای هر سایت تبدیل می کند.

داشتن یک اسکنر خودکار به تجزیه و تحلیل عناصر، فرآیندها و نرم افزار شخص ثالثی که وب سایت شما را تشکیل می دهند کمک می کند. با انجام این کار، اسکنر مشکلات را زودتر از تشدید آنها شناسایی می کند یا قبل از اینکه هکرها از آنها سوء استفاده کنند. برخی از این آسیب‌پذیری‌ها می‌توانند شامل نرم‌افزار بدون وصله، دسترسی غیرمجاز، اسکریپت بین سایتی (XSS)، حملات تزریقی و غیره باشند.

 

اهمیت اسکن برنامه

در اینجا نگاهی به مزایای داشتن یک اسکنر برنامه وب خودکار می اندازیم:

  • آسیب‌پذیری‌ها را زود تشخیص می‌دهد و برطرف می‌کند: اگر آسیب‌پذیری سایت به موقع شناسایی نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن داده‌ها، دسترسی غیرمجاز به داده‌ها و سوء استفاده، خرابی یا بدتر از آن باعث از دست دادن تجارت شود. بنابراین اسکن و رفع این آسیب‌پذیری‌ها در اسرع وقت واجب است.
  • دریافت گزارش‌های دقیق در مورد سلامت سایت: اسکنر، آسیب‌پذیری گزارش‌ها و بینش‌های قابل فهمی را در مورد هر آسیب‌پذیری که با آن مواجه می‌شوید را ارائه می‌دهد. از این طریق می توانید اقدامات اصلاحی برای تقویت امنیت سایت خود انجام دهید.
  • اطمینان از انطباق با استانداردهای امنیتی: برای مشاغلی که داده های حساسی را در اختیار دارند، اطمینان از رعایت استانداردهای نظارتی بسیار مهم است. یک اسکنر آسیب پذیری به نظارت بر سایت شما از نظر آسیب پذیری های امنیتی کمک می کند.
  • زمان کار بالا: زمان از کار افتادگی وب، منجر به از دست دادن کسب و کار و کاهش بهره وری می شود. با یک اسکنر برنامه کاربردی وب، می توانید اطمینان حاصل کنید که سایت شما بر اساس SLA شما کار می کند.

ابزارهای مختلفی برای اسکن برنامه های وب وجود دارد. هدف آنها شناسایی و رفع آسیب پذیری های آن ها است.

در برخی موارد، شرکت ها تست نفوذ و نظارت را به صورت دستی انجام می دهند. با این حال، این راه حل چندان مؤثر نیست. به ویژه در عصر حاضر با ظهور راه حل های ابری و کار از راه دور، بسیاری از کسب‌ وکارها دیگر از برنامه‌های کاربردی متصل به هم استفاده نمی‌کنند. بلکه برای اتصال سرورها، پایگاه‌های داده و زیرسیستم‌ها به  API ها متکی هستند.

انجام آزمایش خودکار دستی شرکت شما را در معرض خطر از دست دادن داده ها، خرابی و از دست دادن درآمد قرار می دهد. این آزمایش‌ها نمی‌توانند با به‌روزرسانی‌ها و مواردی که سایت‌های مدرن نیاز دارند یا حتی حملات سایبری، همگام شوند.

 

چرا روش‌های قدیمی کار نمی‌کنند؟

داشتن اسکنرهای خودکار برنامه های کاربردی وب برای جلوگیری از آسیب پذیری یک وب سایت مدرن کافی نیست. اکثر اسکنرهای امنیتی خودکار فقط بر روی محیط تولید تمرکز می کنند و به طور کامل پایه، ساخت و ادغام ها را نادیده می گیرند. راه حل شما باید از سایت شما از محیط های یکپارچه سازی و مرحله بندی تا تولید محافظت کند.

علاوه بر این، تست‌های خودکار برنامه کاربردی وب باید حوزه‌های دیگری را نیز در بر گیرند، از جمله تست‌های خودکار UI، سئو، دسترسی و کدهای منبع. باید پوشش امنیتی کاملی را برای کل سایت شما فراهم کند و از نام تجاری شما در برابر آسیب به اعتبار و از دست دادن درآمد شما محافظت کند.

 

مشتریان میتوانند برای اطلاع از نحوه سفارش گذاری و تهیه محصولات با کارشناسان بازرگانی شرکت سورنا ارتباط برقرار کنند.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0 Item | $ 0.00
View Cart
error: Content is protected !!
error: Content is protected !!