لوگو سورنا
/ Blog / افزایش امنیت داده‌ها با استفاده از امنیت روتر سیسکو

افزایش امنیت داده‌ها با استفاده از امنیت روتر سیسکو

امروزه امنیت داده ها در تمامی عرصه های کاری و تجاری به خصوص حوزه های امنیتی و تکنولوژی بسیار حائز اهمیت است. از این جهت چگونگی افزایش امنیت در شبکه، از مسائل پر دغدغه ی تمامی مدیران و کارفرمایان است. بنابراین با ایجاد یک بستر امن برای شبکه می توان تا حدودی زیادی امنیت داده ها را تضمین کرد.
افزایش امنیت داده‌ها با استفاده از امنیت روتر سیسکو

اگر شما یک علاقه مند به دنیای شبکه هستید، و یا همچنین یک مدیری هستید که دارای کسب و کار مخصوص خود است و به دنبال اداره شبکه تجاری خود می باشد؛ حتما برای شما این موضوع مطرح خواهد شد که امنیت شبکه خود را چگونه تامین کنید. پس لازم است که اجزای شبکه خود را به خوبی بشناسید و ساز و کار آنها را متوجه شوید.

از مهم ترین و پر استفاده ترین این اجزا می توان به روتر ها اشاره کرد. این دستگاه ها که وظیفه اصلی آنها انتقال اطلاعات از مبدا به مقصد است؛ دارای ویژگی های امنیتی می باشند که می توان با در نظر گرفتن آنها بازده ی شبکه و امنیت انتقال داده ها را افزایش داد. در این مقاله سعی می کنیم تا با شرح موارد مورد استفاده در امنیت روتر سیسکو در تجهیزات شبکه، به بررسی و عملکرد آنها بپردازیم و امنیت داده ها را به استفاده از روتر ها تضمین کنیم.

وظایف روترها در شبکه

وظیفه اصلی روترها در شبکه ها اتصال کامپیوترها و دستگاه‌ها به یک دیگر، و همچنین اتصال آنها به اینترنت است. روتر در اصل نقش یک مسیریاب را دارد و بهترین مسیر را برای انتقال اطلاعات انتخاب می‌کند. این دستگاه شبکه شما را به اینترنت متصل می‌کند، همچنین از اطلاعات در برابر تهدیدات امنیتی محافظت می‌کند، و حتی می‌تواند تصمیم بگیرد کدام کامپیوترها (که به اصطلاح به آنها نود یا گره در شبکه گفته می شود) اولویت بیشتری نسبت به بقبه دارند. شما می‌توانید از روترها برای ایجاد شبکه‌های محلی دستگاه‌ها استفاده کنید. این شبکه‌های محلی در صورتی که بخواهید فایل‌ها را بین دستگاه‌ها به اشتراک بگذارید یا اجازه دهید کارمندان از ابزارهای نرم‌افزاری مشترک استفاده کنند، مفید هستند.

انتقال داده توسط در امنیت روتر سیسکو

روتر ها چگونه مسیریابی انجام می دهند؟

روتر سیسکو با استفاده از چند مرحله از پیش تعیین شده می توانند بسته های اطلاعاتی را از یک مبدا به مقصد مورد نظر ارسال نماید. این مراحل شامل تعربف مسیریابی، سرعت بخشیدن انتقال اطلاعات، ایجاد یک جدول مسیریابی و مدیریت روتر ها می باشد.

تعریف مسیریابی روتر ها

مسیریابی به توانایی ارسال بسته‌های اطلاعاتی به آدرس های IP مد نظر گفته می شود. این مسیریابی می تواند از دستگاهی به دستگاه دیگر درون یک شبکه باشد، و یا همچنین ارسال بسته های اطلاعاتی از شبکه ای به شبکه دیگر باشد. روترها می توانند علاوه بر اتصال دستگاه های شبکه، ترافیک درون شبکه‌ها را مدیریت کند. روترها معمولاً دارای حداقل دو کارت رابط شبکه، یا NIC، هستند که به روتر اجازه می‌دهند به شبکه‌های دیگر متصل شود.

تسریع انتقال اطلاعات در شبکه

یکی دیگر از مزیت های روترها، توانایی تشخیص مسیر ها و پارامتر هایی که در تسریع اطلاعات تاثیرگذار هستند را بررسی می کنند. از این رو روترها قابلیت این را دارند تا سریع‌ترین مسیر داده بین دستگاه‌های متصل به شبکه را شناسایی کنند و داده‌ها را از این مسیرها ارسال نمایند. برای انجام این کار، روترها از چیزی به نام “ارزش متریک” یا شماره ترجیح استفاده می‌کنند. اگر یک روتر توانایی انتخاب بین دو مسیر به یک مکان را داشته باشد، مسیری با کمترین متریک را انتخاب می‌کند. این متریک‌ها در یک جدول مسیریابی ذخیره می‌شوند.

ایجاد یک جدول مسیریابی

جدول مسیریابی که روی روتر شما ذخیره می‌شود، فهرستی از تمام مسیرهای ممکن در شبکه شما است. وقتی روترها بسته‌های IP را که نیاز به ارسال به جای دیگری در شبکه دارند دریافت می‌کنند، روتر به آدرس IP مقصد بسته نگاه می‌کند و سپس برای اطلاعات مسیریابی در جدول مسیریابی جستجو می‌کند. اگر شما مدیریت شبکه‌ای را بر عهده دارید، باید با جداول مسیریابی آشنا شوید زیرا به شما در رفع مشکلات شبکه کمک خواهند کرد. به عنوان مثال، اگر شما با ساختار و فرآیند جستجوی جداول مسیریابی آشنا باشید، باید بتوانید هر مشکلی در جدول مسیریابی را تشخیص دهید، صرف‌نظر از سطح آشنایی شما با یک پروتکل مسیریابی خاص.

جدول آدرس mac در امنیت روتر سیسکو

مدیریت روترها

این جداول مسیر یابی، شامل اطلاعاتی درباره مسیرهای موجود به مقصدهای مختلف هستند که به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شوند تا بهینه‌ترین مسیرها را برای ارسال بسته‌ها فراهم کنند. مدیریت صحیح روترها شامل پیکربندی مناسب، نظارت مستمر و به‌روزرسانی نرم‌افزاری است تا اطمینان حاصل شود که داده‌ها به سرعت و ایمن به مقصد می‌رسند. وقتی نیاز به تغییر گزینه‌های مسیریابی شبکه خود دارید، برای دسترسی به نرم‌افزار آن به روتر خود وارد می‌شوید. به عنوان مثال، می‌توانید برای تغییر رمزهای ورود، رمزگذاری شبکه، ایجاد قوانین هدایت پورت یا به‌روزرسانی فرمور روتر وارد سیستم شوید.

روترهای سیسکو؛ اولین انتخاب مدیران

در دنیای امروز شبکه بسیاری از شرکت ها در حوزه IT سعی در تولید و ایجاد تجهیزات شبکه هستند. بسیاری از این شرکت ها با تولید سخت افزارهای شبکه مانند روتر ها و سوئیچ ها گام در عرصه رقابت با دیگر رقیبان گذاشته اند. شرکت سیسکو نه تنها از این رویه بی نصیب نیست، بلکه یکی از بزرگترین و بهترین شرکت های در حوزه ی شبکه می باشد. تجهیزات سیسکو در عرصه تولید قطعات نرم افزاری و سخت افزاری پیشرو می باشد. از این رو بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار به واسطه قابلیت های امنیتی آن به سراغ محصولات سیسکو می روند. روتر های سیسکو نیز شامل این تجهیزات می باشند که دارای قابلیت های امنیتی می باشد.

6 قابلیت اصلی امنیت روتر سیسکو

روتر سیسکو دارای ویژگی های منحصردی می می باشد که آن را از دیگر روتر ها متمایز می کند. در ادامه به مهمترین قابلیت های امنیت روتر سیسکو اشاره شده است.

1- قابلیت معماری امن End-to-end

امنیت تعبیه‌شده روی دستگاه با IPS/IDS، VRFها، قابلیت SASE، رمزگشایی TLS، تقسیم‌بندی، فیلترینگ URL، محیط ماسه‌بازی، حفاظت پیشرفته در برابر بدافزار

2- دفاع در برابر تهدیدات

امنیت روتر سیسکو، تجزیه‌وتحلیل ترافیک رمزنگاری شده (ETA) را ارائه می‌دهد که الگوهای ترافیک مخرب را شناسایی می‌کند و تحلیل متادیتا داخل جریان را انجام می‌دهد.

3- رمزنگاری با نرخ خطی برای MACsec برای ارتباطات با سرعت بالا

پشتیبانی تعبیه‌شده از MACsec برای LAN و WAN در امنیت روتر سیسکو تعبیه شده است.

4- قابلیت سرویس NAC

این قابلیت شامل موتور NAC داخلی با ادغام Cisco ISE برای پیکربندی‌های پیشرفته سیاست‌های وضعیت امنیتی، دیدگاه متنی، و ارزیابی مجدد دوره‌ای از وضعیت دستگاه.

5- قابلیت امنیت فابریک

دارای امنیت موجود با صفحه کنترل رمزنگاری شده، صفحه داده رمزنگاری شده، احراز هویت دستگاه مبتنی بر سخت‌افزار (SUDI)، محافظت در برابر حملات DDOS، کلیدهای امنیتی مضاعف پیشرفته.

امنیت روتر سیسکو چگونه تامین می شود؟

امروزه در تمامی شرکت‌های مدرن، از مهم ترین مسائلی که مدیران به آن توجه بسیاری دارند، امنیت شبکه می باشد. با توجه به نگرانی‌های زیاد در مورد امنیت اطلاعات شبکه، روترها معمولا خط اول دفاعی را در شبکه تشکیل می‌دهند. بسیاری از روترها با فایروال ها ساخته می شوند و شامل ویژگی‌هایی مانند ترجمه آدرس شبکه (NAT) و شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN‌ها) هستند. در ادامه به جزیئات امنیت و ساختار روتر ها می پردازیم.

امنیت روتر سیسکو با فایروال ها

یکی از ویژگی‌های کلیدی امنیت روتر سیسکو، فایروال های داخلی آنها است. همانطور که می دانید، فایروال ها در اصطلاحات شبکه‌ای برای این طراحی شده‌اند تا یک حائز محافظتی ایجاد کنند. آنها ترافیک ورودی و خروجی را بازبینی می کنند و بر اساس یک مجموعه از قوانین امنیتی از پیش‌تعریف شده، بسته‌های اطلاعاتی را مسدود می کنند، یا اجازه ورود آنها را می‌دهند. این قوانین برای مقابله با تهدیدات و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به شبکه طراحی می شوند. یک دیواره آتش موثر می‌تواند شبکه را از انواع تهدیدات از جمله هکرها و ویروس‌ها را با شناسایی و مسدود کردن ترافیک‌های آسیب‌رسان محافظت کند. روترها شامل یک فایروال داخلی هستند که این وظایف امنیتی را برای روتر ها به ارمغان می آورند.

فایروال ها در امنیت روتر سیسکو

امنیت روتر سیسکو با استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN)

یکی دیگر از اقدامات امنیتی مهم در روتر ها، شبکه خصوصی مجازی یا VPN است. VPN‌ها یک مسیر ایمن (که تونل نامیده می‌شود) بین مکان‌های مختلف از جمله ارتباط داخلی اجزای شبکه، و همچنین ارتباط یک شبکه با شبکه دیگر را از طریق اینترنت فراهم می‌کنند. تمام داده‌هایی که از طریق این تونل عبور می‌کنند، رمزگذاری می‌شوند تا اطمینان حاصل شود که توسط هیچ دستگاهی که تلاش کند آنها را از میان ببرد، قابل خواندن نیستند. VPN‌ها برای دسترسی امن همه کارکنان به شبکه داخلی سازمان بسیار حیاتی هستند.

امنیت روتر سیسکو با ترجمه آدرس شبکه (NAT)

NAT یک ویژگی امنیتی اساسی دیگر است که در روترها استفاده می‌شود. اصولاً NAT آدرس‌های IP دستگاه‌ها درون یک شبکه محلی را زمانی که آن‌ها با اینترنت جهانی ارتباط برقرار می‌کنند، پنهان می‌کند. زمانی که یک دستگاه درخواستی را از طریق اینترنت ارسال می‌کند، روتر آدرس IP خصوصی دستگاه را در بسته داده‌ای خروجی با آدرس IP عمومی خود جایگزین می‌کند. سپس پاسخ‌ها به روتر ارسال می‌شوند، که آدرس عمومی را به آدرس خصوصی برمی‌گرداند و داده‌ها را به دستگاه صحیح ارسال می‌کند.

NAT امنیت روتر سیسکو را افزایش می‌دهد، زیرا دسترسی ورودی از اینترنت محدود می‌شود. تنها اتصالات خروجی مجاز هستند، به این معنی که دستگاه‌ها از اینترنت نمی‌توانند اتصالی با دستگاه‌های داخلی برقرار کنند، بدین ترتیب شبکه داخلی را محافظت می‌کنند.

NAT در امنیت روتر سیسکو

خرید روتر سیسکو

به عنوان نتیجه‌گیری، فایروال ها، شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) و NAT ها برای یک استراتژی امنیتی قوی در یک سازمان اساسی و لازم هستند. در حالی که دیواره آتش به دقت تهدیدات پتانسیلی را نظارت می‌کند، VPN کانال‌های ارتباطی امن را تضمین می‌کند و NAT حریم خصوصی شبکه داخلی را حفظ می‌کند. با این حال، به یاد داشته باشید که این ابزارها به تنهایی نمی‌توانند حفاظت کامل را ارائه دهند. یک رویکرد جامع امنیتی باید این استراتژی‌ها و رویکردهای دیگر را برای امنیت قوی شبکه ترکیب کند. اگر شما هم به دنبال خرید روتر برای شبکه خود هستید و می خواهید امنیت شبکه خود را افزایش دهید؛ شرکت سورنا می تواند بهترین انتخاب شما باشد. این شرکت با 10 سال سابقه در زمینه فروش محصولات شبکه و به خصوص تجهیزات سیسکو، بهترین مرجع خرید روتر برای شما می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

0 Item | $ 0.00
View Cart
error: Content is protected !!
error: Content is protected !!